Verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid van een weg kan beoordeeld worden aan de hand van:

1) De specificaties van de weg

De Ziendeweg is een relatief rechte en overzichtelijke weg. Doordat er weinig grote bomen en huizen aan de kant van de weg staan, komen andere weggebruikers snel in beeld. Hierdoor kan tijdig geanticipeerd worden op medeweggebruikers.

2) De ontwerprichtlijnen

Voor wegen zijn ontwerprichtlijnen gemaakt. Nieuwe (en niet 300 jaar oude) wegen worden aan de hand van deze richtlijnen ontworpen. De Ziendeweg valt daarbij in de categorie Erftoegangsweg. Het CROW, die de richtlijnen heeft opgezet, schrijft voor dit soort wegen een maximum snelheid zouden moeten hebben van 60km/u. De Ziendeweg heeft naast deze maximumsnelheid ook 30km/u zones en verkeersdrempels. Daarmee is de weg veiliger dan de richtlijnen voor deze wegen voorschrijven.

3) Relatief weinig ongelukken

Ieder ongeval is betreurenswaardig. Ook op de Ziendeweg zijn er in het verleden ongelukken gebeurt. Door de gemeente Alphen aan den Rijn is het onderzoeksbureau Iv-Infra bv ingehuurd. Zij hebben berekend dat er gemiddeld 1,86 keer per jaar een ongeluk plaatsvindt op de Ziendeweg. Gelijktijdig wordt de weg door ongeveer 715.000 weggebruikers gebruikt. Een gemiddelde van 1,86 ongelukken op 715.000 weggebruikers is relatief weinig en lager dan het landelijk gemiddelde.

4) Oordeel politie en CJIB

Door de politie wordt bevestigd dat er relatief weinig ongevallen plaatsvinden op de Ziendeweg. In het verkeerbesluit geeft de politie aan dat: “het aantal ongevallen op de Ziendeweg beperkt is“. Dit duidt op een relatief veilige weg. Daarbij is uit communicatie met de politie en het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) gekomen, dat niet bekend is of er de afgelopen 5 jaar verkeersboetes zijn uitgedeeld op de Ziendeweg voor een te hoge snelheid of asociaal weggedrag. Ook zijn er geen klachten over verkeersonveiligheid op de Ziendeweg bekend bij de politie.

5) Verleende ontheffingen

In het verkeersbesluit heeft de gemeente Alphen aan den Rijn aangegeven dat de weg onveilig is en dat weggebruikers om moeten rijden. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft na de afsluiting van de weg echter een groot aantal ontheffingen verleend. Het verlenen van de ontheffingen is in strijd met de gedachte van het verkeersbesluit. Blijkbaar beschouwd de gemeente de weg wel veilig genoeg om gebruik van te maken. Ook burgemeester Spies van Alphen aan den Rijn heeft op zaterdag 7 mei over de Ziendeweg gereden tijdens de bevrijdingstocht. Blijkbaar vindt zij de weg ook veilig genoeg.

6) Rekening houden met medeweggebruikers

Voor de verkeersveiligheid is van belang dat je altijd rekening houdt met medeweggebruikers. Dit geldt ook voor de Ziendeweg. Als iedereen rekening houdt met de andere weggebruikers, dan is de Ziendeweg voor iedere weggebruiker veilig te gebruiken.

Conclusie

De afgelopen jaren zijn er diverse maatregelen genomen om de veiligheid van de Ziendeweg te verbeteren. Er zijn onder andere 30 kilometers zones gekomen en er zijn verkeersdrempels geplaatst. Er kunnen aanvullende maatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het vaker handhaven van de bestaande snelheidsbeperkende maatregelen en het aanleggen van een fietspad. Het afsluiten van deze openbare, doorgaande weg is echter geen optie.

 

Een laatste nadeel van de afsluiting zal optreden bij gladheid. In de winter valt er nog wel eens een fietser in verband met gladheid. Wanneer er niet meer gereden wordt, wordt het strooisel ook niet ingereden en is er dus meer kans op meer ongelukken voor fietsers.