Verkeerskundig belangen

De Ziendeweg is een weg, die door vele verkeersdeelnemers wordt gebruikt om naar werk of familie te gaan of voor andere activiteiten. Daarbij wordt de Ziendeweg gezien als een ontsluitingsweg voor de plaatsen Nieuwkoop en Zwammerdam. Dit staat ook in de rapportage, die gemaakt is door Iv-Infra bv. Hierin wordt aangegeven dat circa 78% van het verkeer op de Ziendeweg een herkomst of bestemming nabij de Ziendeweg heeft. Dit verkeer kan worden gezien als lokaal verkeer, waarvoor de Ziendeweg de meest directe route is.

Alternatieve routes

Alternatieve routes voor gemotoriseerd verkeer, die gebruikt zullen worden bij de afsluiting van de Ziendeweg, zoals de Kortsteekterweg en het Zuideinde van Aarlanderveen, zijn:

  1. Smaller
  2. Onoverzichtelijker
  3. Hebben meer bebouwing
  4. Hebben minder verkeersmaatregelen

Het gebruik van deze alternatieve wegen zal veel meer gevaar en meer ongelukken met zich meebrengen. Daarbij kost het omrijden ongeveer 10 minuten extra tijd per enkele reis. Dat lijkt niet veel. Als iemand voor zijn werk er 2 keer per dag overheen rijdt, dan is het bij elkaar opgeteld ongeveer 80 uur per jaar (2 volledige vakantieweken). Voor PostNL is het omrijden te veel en zij hebben besloten om geen pakketjes meer te bezorgen aan de Ziendeweg.

Fietsverkeer

Voor fietsverkeer zijn er alternatieve fietsroutes, zoals:

  • Het Oortjespad in de gemeente Nieuwkoop (850 meter verderop).
  • De Treinweg – Kortsteekterweg (een weg, die veel gebruikt wordt door schoolgaande kinderen en gevaarlijker wordt door het omrijdende verkeer).
  • Het wandelpad langs de Molenviergang (nu nog een wandelpad, maar kan aangepast worden naar een fietspad).
  • Het Veldzichtpad tussen de Ziendesluis en de Meij (te zuiden van de rivier de Meij).

Pad langs de Molenviergang, afbeelding Google maps